انواع بازیها و دستورالعملهای پیشنهادی با گلبرگهای قرآنی
1- با گروهبندی افراد به گروههای پنج یا چهارنفری و دادن کارتهای متفاوت به هر نفر و پرسیدن اسم هر کارت میتوان، شناخت خوبی از کلمات داشت. فرد مورد نظر با برداشتن هر کارت و بیان کلمهی خود دیگر افراد را آشنا به کلمهی خود میکند.
2- هنگامی که افراد گروهبندی شدند و با پخش کارت به سراغ کتاب خود بروند آن کلمه را در کتاب قرآن بیابند.(در صورت وجود ).
3- پس از پخش کارتها و تعویض کارتها با هم ، افراد پس از خواندن کلمهی خود کارت خود را با دیگران عوض میکند و کلمهی جدید را مییابد.
4- پس از آنکه کارتها در بین افراد پخش شد از نفر اوّل کارتها به نفرات بعدی انتقال داده میشود و در همین حین کارتهای جدید به نفرات اوّل داده میشود.
5- پس از پخش کارتها در بین افراد ، فردی این کارت خود را بلند میخواند و بقیّه افراد کلمهی موردنظر را در کتاب خود پیدا میکند و نیز با خواندن آدرس کلمه، بقیّه آیهی موردنظر را در کتاب قرآن پیدا میکنند.
6- یا اینکه بین دانشآموزان کارتهایی متفاوت را پخش میکنیم و از هر دانشآموز میخواهیم که آیهی موردنظر کارت خود را در قرآن کامل پیدا کنند.
7- هر فردی را میخواهیم که دانستنیهای کارت خود را برای افراد بخواند و از بچّهها نکاتی را در این مورد میپرسیم.
8- از شماره کارت برای انتخاب و خواندن کلمهی موردنظر یا دانستنیهای پشت کارت استفاده میکنیم.
9- وقتی کارتهای متفاوتی بین دانشآموزان پخش شد کلمهی موردنظر را یک دانشآموز را بر روی تخته نوشته و جمعخوانی میکنیم.
10- از قاعدهی موردنظر تدریس در هر کارت استفاده میکنیم به این منظور که میگوییم مثلاً کدام کارتها قاعده تنوین یا صدای کشیده و یا . . . را دارد.
11- بر اساس شماره کارت میپرسیم که کدام شماره قاعدهی موردنظر را دارد.
12- از کودک و یا نوجوان بپرسیم که قاعدهی موردنظر کارت شما چیست؟
13- قاعدهی موردنظر را در تخته براساس کارت یکی از دانشآموزان توضیح دهیم.
14- درس جدید را براساس یک کارت شروع کنیم و قاعده را از روی کلمه موردنظر بررسی نماییم.
15- تعویض کارتها براساس قاعدههای مشترک هر فرد که کارتش قاعده را داشت با فردی که این قاعده را ندارد یا دارد کارت تعویض کند.
16- در مورد کلمهی موردنظر از دانشآموزان بخواهیم کنفرانسی در این رابطه تهیه کنند و هر گروه در مورد یک کلمه کارگروهی انجام دهند.
17-اطلاعات پشت کارت را افراد گروه برای گروه دیگر بخوانند و افراد گروه کلمه قرآنی مورد نظر را حدس بزنند.
18-با توجه به کلمه کارت هر دانش آموز، از او بخواهیم تا کنفرانسی در کلاس در رابطه با موضوع کارت بدهد.
19- از صاحب کارت بخواهیم تا آیات دیگری را که در قرآن کامل کلمه مورد نظر را دارد بیابد و در کلاس بخواند.
20- آیه مورد نظر را که کلمه کارت در آن است را در کلاس بخوانیم و ترجمه آن آیه را توسط دانش آموز بیان شود.
لازم به ذکر است که در کارتهای عبارات قرآن نیز علاوه بر روشهای بازی بالا میتوان از نکات تربیتی در پشت این کارتها برای ایجاد انس و علاقه و آگاهی از مفاهیم قرآنی بهره برد .